Op deze pagina vindt u informatie (en documenten) van de bijeenkomsten die we houden met huurders en buren van de Peperstraat: de bewonerspanels, het Peperstraat Overleg en inloopbijeenkomsten. Per bijeenkomst staat er een korte samenvatting. Ook delen we (zodra die documenten gereed zijn) per bijeenkomst de uitnodiging, informatiepanelen en verslagen.
Op 27 november a.s. zal er een informatiebijeenkomst plaatsvinden over de aanstaande sloopwerkzaamheden. Hierbij zal het projectteam aanwezig zijn, bestaande uit de ontwikkelaar en daarnaast is de gemeente is aanwezig om een toelichting te geven op de werkzaamheden en planning en om vragen te beantwoorden. Vanaf 17.00 tot 19.00 uur zijn huurders van Fase 2 welkom en vanaf 19.30 uur tot 21.00 uur zijn de buren welkom.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Tijdens deze slotbijeenkomst van het ontwerp voor de nieuwbouw presenteren we u de uitkomsten van de eerdere bijeenkomsten over de nieuwbouwwoningen, van zowel fase 1 en 2. Kortom, het volledige plan.
Er waren geen plenaire presentaties. Mensen konden binnenlopen op woensdag 12 juli, tussen 19.00 uur en 21.00 uur in het informatiecentrum (Peperstraat 7).
De architect presenteerde aan de hand van panelen de definitieve schetsen en ideeën van het plan. De maquette was te bekijken en de procesmanager van de gemeente en vertegenwoordigers van de eigenaar zijn aanwezig.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Op 24 en 25 mei waren huurders uit de Peperstraat van harte welkom in het Informatiecentrum. Tijdens twee inloopbijeenkomsten praten de architect, de ontwikkelaar en de projectconsulenten, huurders graag bij over de stand van zaken, het ontwerp voor fase 2, de herhuisvesting en mogelijkheden om terug te keren, en de planning.
Deze uitnodiging ontvingen alle huurders per post.
Waar: Peperstraat 7, Informatiecentrum Vernieuwing Peperstraat
Wanneer: Op woensdagmiddag 24 mei vanaf 15.00 uur tot 16.30 uur & op donderdagavond 25 mei vanaf 19.00 uur tot 20.30 uur
Voor wie: Voor de huurders van Opportunity Vastgoed (fase 1 en 2).
Heeft u vragen over de bijeenkomsten? U kunt ons bereiken via de mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Dit bewonerspanel organiseerden we over de nieuwbouw fase 2 aan de zuidzijde (tussen de Zaan en de Oostzijde). We presenterden waar we staan met het ontwerp van fase 2 (Blok 4).
Op dit bewonerspanel gingen we in gesprek met buren over de nieuwbouw fase 2 (tussen de Zaan en de Oostzijde). Deze avond ging specifiek over het ontwerp van fase 2 aan de noordzijde van de Peperstraat, richting De Boeg. We lieten zien waar we staan met het ontwerp van fase 2 (Blok 5 en 6). En deelden informatie o.a. over zichtlijnen, bezonning en uitzicht.
Op dit eerste bewonerspanel gaan we in gesprek met buren over de nieuwbouw fase 2 (tussen de Zaan en de Oostzijde). Deze avond houden we voor de buren aan de zuidzijde van de Peperstraat, richting Talmabuurt. We presenteren waar we staan met het ontwerp van fase 2 (Blok 4) en gaan met de buren hierover in gesprek. Onder andere over zichtlijnen, bezonning en uitzicht.
Op dit eerste bewonerspanel gaan we in gesprek met buren over de nieuwbouw fase 2 (tussen de Zaan en de Oostzijde). Deze avond houden we voor de buren aan de noordzijde van de Peperstraat, richting De Boeg. We presenteren waar we staan met het ontwerp van fase 2 (Blok 5 en 6) en gaan met de buren hierover in gesprek. Onder andere over zichtlijnen, bezonning en uitzicht.
De informatiebijeenkomst over de nieuwbouwplannen voor de Peperstraat is opgenomen op 5 april 2023. Opportunity Vastgoed wil bewoners, ondernemers en buren informeren over het project Vernieuwing Peperstraat. Tijdens de informatiebijeenkomst hebben wij de stand van zaken toegelicht. We blikken vooruit op het ontwerp van fase 2, het proces en de planning. De projectarchitect en de projectleider van de gemeente Zaanstad waren ook aanwezig.
Uitzending gemist? Klik hier om terug te kijken.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
De gemeente Zaanstad maakt een inrichtingsplan voor de openbare ruimte van de Peperstraat. De gemeente en ontwikkelaar gaan op de eerste bijeenkomst (dinsdag 24 januari) in gesprek over de nieuwe Peperstraat. Hoe kunnen we van de straat een plek maken waar mensen graag zijn en verblijven? Welke sfeer heeft de inrichting? En wat wilt u er wel en juist niet doen?
De tweede bijeenkomst (donderdag 23 februari) koppelt de ontwerper van de gemeente terug op welke manier de ideeën en wensen zijn verwerkt en wat de volgende stappen zijn.
Het verslag van de gemeente Zaanstad is hier te lezen.
De gemeente Zaanstad maakt een inrichtingsplan voor de openbare ruimte van de Peperstraat. De openbare ruimte zijn de straten, de stoepen, het nieuwe plantsoen, etc. Er is nog geen ontwerp maar er zijn wel dingen die nu al vastliggen, zoals veiligheidsnormen, de aanwezige leidingen en andere uitgangspunten waar een nieuw ontwerp straks aan moet voldoen.
Graag presenteert de gemeente Zaanstad haar eerste ideeën en de uitgangspunten. En het ontwerpteam is vooral ook benieuwd wat uw wensen, ideeën of zorgen zijn. Ze horen ook graag hoe we van de nieuwe Peperstraat een plek maken waar mensen graag zijn en verblijven. Welke sfeer heeft de inrichting? En wat wilt u er wel en juist niet doen?
Het eerste bewonerspanel was op dinsdagavond 24 januari, van 19.30 – 21.00 uur in het informatiecentrum Peperstraat 7. Het was een inloopavond, zonder algemene presentaties. Wel was er volop ruimte om met de ontwerper en gemeente in gesprek te gaan en wensen en ideeën achter te laten. De input neemt de ontwerper mee in de voorbereiding van de tweede avond op 23 februari 2023.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Voor de huurders van de woningen in de Peperstraat (fase 1 & 2) was op 27 oktober een inloopbijeenkomst over terugkeren in de nieuwbouw. We hebben deze avond plattegronden laten zien van de nieuwe woningen én informatie gedeeld over aantallen en prijzen. Het was een inloopbijeenkomst tussen 18.00 en 20.30 uur. Er kwamen ongeveer 30 huurders langs. Vanaf dit moment kunnen huurders zich ook voorinschrijven op de nieuwe woningen. Huurders van de Peperstraat hebben voorrang op de nieuwbouw. De projectconsulenten waren aanwezig voor het beantwoorden van vragen. Na afloop is een boekje met alle plattegronden gemaakt en deze is huis aan huis gestuurd (met begeleidende brief) aan de huurders.
Voor de bewoners (eigenaren) van de woningen aan de Bloemgracht e.o. met vragen over hun bestaande fundering, organiseerde de gemeente Zaanstad een spreekuur op afspraak met een medewerker van het funderingsloket. Eigenaren die vragen hebben over het herstellen van hun fundering (technisch, procedureel, financieel) waren welkom. De bewoners van de Bloemgracht ontvangen een uitnodiging per post.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Op donderdag 8 september was er een informatiebijeenkomst over de stappen in de procedure. De gemeente heeft een toelichting gegeven op de besluitvorming voor de plannen van de Peperstraat. Ze hebben op een rij gezet wie wanneer waarover besluit en hoe belanghebbenden kunnen reageren op het bestemmingsplan (voor het hele gebied) en de omgevingsvergunning voor fase 1. Er was tijd voor het stellen van vragen aan de bestemmingsplanjurist van de gemeente Zaanstad. De presentatie staat hieronder.
Op de avond hebben we het het het ontwerp van fase 1 gepresenteerd. Daarnaast laten we zien wat we in de verschillende bewonerspanels hebben opgehaald. Tevens vertellen we hoe de ideeën, wensen, en zorgen een plek hebben gekregen in het ontwerp én laten we zien welke afspraken we gaan maken met buren over de uitvoering.
Uitnodiging
Panelen deel 1
Panelen deel 2
Panelen deel 3
Verslag
Impressies
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we met vertegenwoordigers van organisaties uit de directe omgeving stil bij de voortgang van het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het Peperstraat Overleg is geen openbare bijeenkomst. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
Voor de bewoners (fase 1 en 2) van de Peperstraat is er op woensdag 8 juni een bijeenkomst. Daarin presenteren we kort de stand van zaken in de herhuisvesting en de planning. Verder is er vooral ruimte voor het stellen van vragen. De verhuurder Opportunity Vastgoed organiseert de avond. Vertegenwoordigers van de gemeente Zaanstad, de Bewonerscommissie Beatrixflat, de Bewonerscommissie Peperstraat en Actiegroep Tegen de sloop zijn aanwezig. De avond is speciaal voor huurders. Zij kunnen alle vragen stellen aan de aanwezige partijen.
In deze bijeenkomst geven we een terugkoppeling van wat er in de eerste bijeenkomst is opgehaald aan suggesties, tips en vragen.
In deze startbijeenkomst staan verkeer en parkeren centraal. Een belangrijk onderwerp waar in de al gehouden bewonerspanels de nodige vragen over zijn verzameld. Deze gebruiken we bij de inhoudelijke voorbereiding. De buren in de directe omgeving van het project ontvangen een uitnodiging in de bus. Via onderstaande link kunt u de uitnodiging downloaden.
Tijdens het Peperstraat Overleg staan we stil bij de voortgang van het project. Dit overleg is bedoeld voor vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving van het project, zoals een bewonerscommissie of een vve. We bespreken met deze vertegenwoordigers de stand van zaken in het project. Waar staan we nu? Hoe ziet de planning eruit en wat zijn de vervolgstappen? Het zijn geen openbare bijeenkomsten. Het verslag wordt wel gepubliceerd.
In deze bijeenkomst gaan we om de tafel met bewoners van de Bloemgracht over de bezonning. Het is tevens de afronding van deze serie bewonerspanels met de bewoners van de Bloemgracht. We hebben laten zien wat we hebben opgehaald en wat we met de input hebben gedaan. We peilen de mening van de aanwezige buren over de ontwerpopties voor Blok 8.
Uitnodiging
Presentatie
Video bezonning
Verslag
Brief terugkoppeling openstaande punten
Tijdens de tweede bijeenkomst voor bewoners van de Talmabuurt presenteerden we nogmaals het ontwerp van Blok 1, 2 en 3 (de blokken die grenzen aan de Klaas Katerstraat), waarbij er aandacht was voor de hoogte, de bezonning en de gebouwafstand. De informatiepanelen waren gelijk aan die van de eerste bijeenkomst. Er waren geen specifieke wensen/vragen om verder uit te werken.
Uitnodiging
Informatiepanelen
Verslag
Deze bijeenkomst gaat over de zorgen die er zijn over de gevolgen die de bouw kan hebben op o.a. de funderingen van woningen in de buurt. We staan onder meer stil bij de protocollen en afspraken die hiervoor zijn. Alle bewoners uit de omgeving met vragen over bouw(overlast) zijn welkom. De directe buren van de Bloemgracht en de Talmabuurt zijn middels de uitnodigingen voor hun bewonerspanels huis-aan-huis uitgenodigd. Ook is de avond aangekondigd in de digitale nieuwsbrief van het project.
Op zaterdagochtend 9 april was er een bewonerspanel voor de huurders van de Peperstraat in het informatiecentrum (Peperstraat 7). De projectconsulenten en de ontwikkelaar hebben de aanwezige huurders informatie gegeven over de mogelijkheden om met voorrang terug te keren in de nieuwbouw.
Informatiepanelen
Informatiepanelen (extra)
Aanmeldformulier spreekuur Peperstraat
Interesseformulier terugkeer Peperstraat
Verslag
Tijdens de eerste bijeenkomst voor bewoners van de Talmabuurt presenteerden we het ontwerp van Blok 1, 2 en 3 (de blokken die grenzen aan de Klaas Katerstraat), waarbij er aandacht was voor de hoogte, de bezonning en de gebouwafstand.
Uitnodiging
Informatiepanelen
Verslag
In de tweede bijeenkomst voor bewoners van de Bloemgracht gaven we een terugkoppeling van wat er tijdens de eerste bijeenkomst was opgehaald aan tips, vagen en suggesties. We hebben een andere ontwerpoptie voor Blok 8 getoond en peilden hoe de bewoners de erfafscheiding graag zouden willen zien. Ook vertelden we meer over planning en procedures.
Tijdens deze bewonerspanels vroegen we huurders naar hun ervaringen met de communicatie rondom de vernieuwing van de Peperstraat. Er zijn twee gesprekken gevoerd en een online vragenlijst uitgezet.
Deze bijeenkomst was speciaal voor bewoners van de Bloemgracht. We presenteerden het ontwerp van Blok 10 en Blok 8 (de blokken die grenzen aan de zuidzijde van de Bloemgracht), waarbij er aandacht was voor de hoogte, de bezonning en de gebouwafstand.
Het Peperstraat Overleg vindt elk kwartaal plaats met vertegenwoordigers uit de buurt. Tijdens het overleg staan we stil bij de ontwikkeling van het project: de planning, waar we nu staan en wat de vervolgstappen zijn.
Dinsdag 25 januari 2022 was er een digitale informatieavond voor bewoners, buren en andere belanghebbenden van de Peperstraat. Hieronder vindt u de uitnodiging, de presentatie en het verslag. De uitzending is terug te kijken op deze site.
Belangrijke informatie ontvangen de huurders per brief. Tussentijdse berichten over het project melden we in de nieuwsbrief. Bent u huurder en ontvangt u de nieuwsbrief nog niet, schrijf u dan in.